Autunno in Italia - Reisverslag uit Rome, Italië van Teun Weijden - WaarBenJij.nu Autunno in Italia - Reisverslag uit Rome, Italië van Teun Weijden - WaarBenJij.nu

Autunno in Italia

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg Teun

30 Oktober 2013 | Italië, Rome

Maand 3, 28 september tot en met 30 oktober.

Buena sera allemaal!

Een maand van mijn leven als Romein is weer voorbij gevlogen dus ga er maar eens even lekker voor zitten en dan vertel ik jullie hoe de zaken er hier voor staan! We sloten vorige maand af met de melding dat het nog steeds mooi weer was en dat er een tripje naar het strand gepland stond. Het tripje ging door een ernstige mate van brakheid bij de mede-strandgangers helaas niet door maar het goede nieuws is dat het hier eind oktober nog steeds elke dag rond de 25 graden is! Niet zo gek dus dat ik een week geleden mijn weekend wel nog heerlijk doorbracht aan het strand. De andere bemoedigende boodschap waar ik jullie vorige keer mee achter liet was dat het vast wel goed zo komen met mijn Italiaanse rechtenvakken. Dit bleek misschien een tikkeltje voorbarig, Italiaans op academisch niveau blijft namelijk nog steeds lastiger dan het praten over de Romeinse koetjes en kalfjes. Voorlopig blijf ik nog wel gewoon deze colleges en mijn extra taalcursussen volgen dus wie weet!

Voor de rest gaat alles vooral erg snel: normaal Italiaans leren, mensen leren kennen, bezoek ontvangen en vooral de Erasmusperiode in zijn geheel. Ik realiseerde me net dat ik al over de helft ben, en dat terwijl ik hier net een beetje begin te aarden. Dat ik wat meer begin te wennen is vooral fijn omdat ik wat minder vaak verdwaal of in verkeerde nachtbussen stap, op zo'n korte tijd in het buitenland is elk gewonnen uur namelijk mooi mee genomen. Ik ben er wel achter gekomen dat een half jaar lang niet genoeg is om alle dingen te doen die ik zou willen. Het is dus noodzaak om een bucket list te maken met dingen die ik hier gedaan moet hebben voor ik weer naar huis ga. Naast de grootste toeristische hoogtepuntjes in Rome waren dat voor mij in ieder geval het bezoeken van een Romeinse voetbalwedstrijd en het verkennen van andere delen van Italië. Omdat ik Toscane al eens bezocht had en de noordelijke provincies toch wat minder charme hebben ligt de focus daarom op het zuiden. Na de regio van Napoli, Sorrento, Salerno, Pompeii en Capri was het vorig weekend de beurt aan het absolute hoogtepunt: Sicilië!
Hoewel ik een heel verslag over mijn lang weekend op dit prachtige eiland zou kunnen schrijven, ben ik bang dat zelfs ik met mijn schrijftalent niet in staat ben om alles te verwoorden. Ik zal wat foto's toevoegen met daarbij de dringende oproep om vooral ook dit eiland te gaan bekijken. Maar goed Sicilië dus. Dit bezoekje stond al een tijdje hoog boven aan mijn prioriteitenlijstje dus ik was blij dat ik uiteindelijk een vlucht had geboekt voor vier dagen met 10 andere Noorse en Deense studenten. Besloten werd om twee auto's te huren om optimaal te kunnen genieten van de natuurlijke en culturele hoogtepuntjes die het eiland te bieden heeft. De eerste dag besteedden we aan het bezoeken van de hoofdstad Palermo. Waar ik een vieze gevaarlijke en saaie stad verwachtte bleek niks minder waar. Hoewel op veel plekken gedenkplaatsen zijn voor mensen die door maffia zijn omgebracht, heeft Palermo erg veel mooie plekjes en eigen tradities waar wij als toeristen van konden smullen. Het goede hostel, het goedkope maar heerlijke eten en de fantastische eigen manier van uitgaan maakten deze stad echt tot een prachtplek. De overige dagen hadden wij het geluk dat we in ons gratis ge-upgrade (en dus ruimere) auto's langs de mooiste bezienswaardigheden mochten rijden. Onze spiksplinternieuwe Fiat Bravo bracht ons langs prachtige authentieke bergdorpjes die we alleen kennen uit The Godfather films, ongelooflijke kalkrots kusten, eeuwenoude Griekse tempels, fantastische landschappen en pittoreske kustplaatsjes. Tel daarbij op dat we elke avond voor een schijntje ware zeebanketten voorgeschoteld kregen en je begrijpt dat het een tripje was om nooit te vergeten!

Naast vakanties als deze zou normaal gesproken al het andere verbleken. Maar gelukkig ben ik een Erasmusstudent en is mijn leven voor even een aaneenschakeling van hoogtepunten:) Aan het begin van de maand konden we nog genieten van de laatste gruwelijke feestjes in de outdoor-discotheken in parken en bossen met ons vaste groepje. Na sluiting van deze open lucht discotheken konden we ons hart gelukkig ook gewoon weer ophalen in de raarste clubs en discotheken in kelders, monumentale middeleeuwse gebouwen, musea en metrostations (raakt een gebouw in Rome in onbruik, dan maak je er gewoon een discotheek van!) Hoewel ik ontzettend veel om ga met veel mensen van verschillende nationaliteiten trek ik toch vooral veel op met een harde kern van Scandinavische en Nederlandse studenten, aangevuld met een tutti frutti aan studenten van over de hele wereld.
Met zijn allen doen we nog steeds zoveel mogelijk dingen door de week en in de weekenden. Enkele toppertjes waren bijvoorbeeld ons bezoek aan het beroemde wijnfestival in Marino en het organiseren van onze eigen kaasclub met Noord-Europese kaaskoppen. Het wijnfestival was, zoals de naam al enigszins verraadt, een festival geheel gewijd aan wijn in een stadje vlakbij Rome. De hele dag konden we in het zonnetje genieten van wijn en eten uit de streek. Op het hoogtepunt van de dag, na de grote parade, begon er uit de grote fontein op het plein ook wijn te spuiten zodat iedereen zijn flessen weer kon vullen met gratis wijn! Je hoeft er niet bij geweest te zijn om te kunnen raden dat dit concept in combinatie met dorstige Erasmusstudenten een grandioze succesformule was!
Minder drank gerelateerd maar daarom niet minder leuk was de kaasclub. In Denemarken schijnbaar een bekend concept ter vervanging of verrijking van de in Nederland welbekende eetclubs. Omdat er nog niet genoeg kaas op onze pasta's en pizza's zit besloten we dus om met 15 man bij elkaar te komen. Iedereen neemt zijn favoriete speciale kaas mee en koopt ook een mooie fles wijn om de kaas te vergezellen. Vertel bij elke kaas en wijn een leuk verhaal over de oorsprong en je hebt een avondvullend programma. Genoeg leuke dingen om over naar huis te schrijven dacht ik zo!

Waar Jan en Lidy al op bezoek waren geweest hebben ons pap en mam afgelopen weekend het officiële bezoekersseizoen afgetrapt met hun bezoekje aan Rome. Komende weekend komt mijn duifje gezellig op bezoek en dan hoef ik eigenlijk tot aan de kerst geen weekend meer alleen te zitten vanwege de vele enthousiastelingen die op bedevaart naar mijn Romeinse optrekje komen gevlogen met ons aller discount vliegmaatschappij Ryanair. Voor het echter zo ver is zal ik eerst nog vanavond de Halloween feesten moeten overleven die hier een stuk populairder zijn dan Nederland. Het beproefde Village people kostuum wordt dus weer uit de kast getrokken om de bezoekers van het Erasmusfeestje de stuipen op het lijf te jagen. Veel plezier met de foto's.

Ik zie jullie allemaal snel! Ci vediamo presto!

  • 05 November 2013 - 21:41

    Toon Janssen:

    Ha Teun,
    Tjonge wat een literair talent in de familie!!! Leuk om jouw belevenissen te lezen. Tja dat Rome een bijzondere stad is dat is wel duidelijk en het leven daar: La vita e bella (trouwens ook een mooie en ontroerende film...). Ben nog van plan om eens een keer er naar toe te fietsen. Wens jou nog veel succes toe met het zware studenten leven dat je zo te lezen daar hebt. Kregen deze link afgelopen zaterdag van zuslief op de verjaardag van pa. Gaan jou eens een poosje volgen en wensen je veel plezier toe.
    Groetjes
    Toon mede namens de rest van de familie hier in Beneden-Leeuwen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Perugia & Roma

Mijn studiereis naar Perugia & Roma

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2014

Rome sweet home! Visitatori, esami e feste

30 Oktober 2013

Autunno in Italia

27 September 2013

Il Lupo e l'Aquila

31 Augustus 2013

In bocca al lupo!

14 Augustus 2013

Arrivo in Italia
Teun

Blijf op de hoogte van mijn doen en laten in Perugia, Roma en alle andere mooie plekken die Italia te bieden heeft!

Actief sinds 14 Aug. 2013
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 5227

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Perugia & Roma

Landen bezocht: